Het verschil tussen Nederlandse en Europese streetwear merken

Streetwear Rotterdam

Dit artikel gaat over het verschil tussen Nederlandse en Europese streetwear-merken.

Als culturele categorie wordt streetwear traditioneel geassocieerd met de jongeren, de zieken en de ongelukkigen. Sinds de jaren negentig hebben ontwerpers echter steeds meer geprobeerd de grenzen van deze lifestylecategorie te verleggen, gelokt door de enorme wereldwijde mogelijkheden die de online markt biedt.

In 2002 bezorgden de eerlijkheid, vaardigheid en innovatieve ontwerpen van Christian Van Alden hem het felbegeerde respect om de Wordnik te worden genoemd; een opkomende ster in de snelle wereld van de streetwear, en een wereldwijde bestseller op het gebied van grafisch ontwerp, jeans en accessoires. Nog belangrijker is dat dit kleine stadje zijn stempel heeft gedrukt op de main stream cultuur, en een bindmiddel is voor innovatie in de commerciƫle scene.

Bovendien is deze recente trend uitgegroeid tot een industrie van miljoenen dollars, met inbegrip van grote bedrijven, labels en beroemdheden.

Europese merken daarentegen richten zich op de verfijnde, geraffineerde markt voor hoofdzakelijk straatkleding. Op de een of andere manier slagen ze erin een evenwicht te vinden tussen creativiteit en respectabiliteit. Hoewel Europese streetwear geen officieel standpunt heeft over kledingstijl, blijft de creativiteit bestaan. Individuele creativiteit gaat samen met mooie en duurzame materialen. Dit alles maakt dit Europese merk populair en succesvol.

Het Nederlandse merk Future Essential is een recente nieuwkomer in deze modecategorie. Het heeft jeans en hoodies die ideaal zijn om zowel binnen als buiten te dragen. Bovendien heeft de stijlvol gedurfde Future Essential hoge lofbetuigingen van modecritici in de wacht gesleept en een nieuwe standaard gezet voor moderne streetwear.

Dit soort creativiteit en verfijning was echter het geesteskind van de inzichtelijke ontwerper Maximillian Scholes.

Maxwell symboliseert de groei van dit scenario: “DRuize en Evolutie”–een visionaire ontwerper verenigd creatieve inspiratie en diepgaande innovatie.

Een Balticoser-uurtje is knisperend en boterzacht. Modellen, optredens en drankjes serveren terwijl de kenmerkende en onderscheidende styling van Future Essential verfijnd en klassiek is. Met andere woorden, het zijn tijdloze klassiekers, met glanzende en gladde buitenkleuren. Niettemin zijn ze van levendige, positieve en optimistische kleuren.

Dit ontwerpersmerk werd geboren in 1999. Scholes verliet zijn geboorteland BelgiĆ« om de ontwerpstudio “Cobaltos” in Nederland te leiden. Daar sloot hij een vriendschap met het internationaal bekende streetwear label “Obey”. Tegelijkertijd slaagde hij erin zijn individuele creatieve visie en absolute verfijning te laten samensmelten. De stijlen van Scholes en Obey wisselden de pastiche cliches van het postmodernisme en de esthetiek harmonieus met elkaar uit. Er zijn ontelbare Future Essential t-shirts om uit te kiezen, waaronder de niet alledaagse Precollections.

Scholes heeft ook een aantal kledingstukken in beperkte oplage ontworpen. Een iets andere, maar evenzeer welkome stijl is de micro exclusieve Baja Hoodie.

Een Future Essential t-shirt past goed bij een van zijn vele kledingaccessoires. Het nietje tee is vernieuwd en blijft een van de sterke punten van het bedrijf. Momenteel omvat de Autumn Fllwr Workwear-collectie een reeks dark wash, heavy weight, en fine gauge denim. Shorts, sweats, jassen, en meer zijn gegarandeerd in een verscheidenheid van stijlen. Zij kunnen in een verscheidenheid van montages worden gedragen. Deze arrangementen van effen kleuren en moderne ontwerpen benadrukken het vermogen van het bedrijf om tot de top 5 merken van streetwear wereldwijd te behoren.

Lees meer

Tracksuit

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *